بررسی معماری داخلی محیط آموزشی

 بررسی معماری داخلی محیط آموزشی : همانطور که می دانید در دوران کودکی و نوجوانی، محیط می تواند در شکل گیری شخصت فرد تاثیرات زیادی بگذارد.  شرکت معماری داخلی افراد بیشتر دوران کودکی و نوجوانی خود را  در مدرسه و محیط های آموزشی سپری می نمایند و به همین علت بررسی معماری داخلی محیط آموزشی و مدرسه مدرسه مساله ای است که باید توجه بسیاری به آن شود. در ادامه ی مطلب قصد داریم در خصوص برخی از اصول و قواعد طراحی معماری داخلی محیط های آموزشی صحبت نماییم:


بررسی رنگ در معماری داخلی محیط آموزشی


رنگ در معماری و طراحی داخلی محیط آموزشی بسیار مهم است چرا که دوران کودکی و نوجوانی، دورانی سرشار از خیال پردازی خلاقیت و کنجکاوی است. لازم به ذکر است که کودکان با توجه به رنگ اجسام احساسات متفاوتی نسبت به آن ها دارند و به همین علت طراحان و معماران داخلی در هنگام طراحی فضای داخلی مدارس و محیط های آموزشی برای کودکان و نوجوانان باید به اصول روانشناسی رنگ توجه ویژه ای داشته باشند. طبق گفته روانشناسان رنگ می تواند شرکت های دکوراسیون داخلی  موجب تغییر میزان فشار خون و افزایش یا کاهش میزان ترشح برخی ناقل های شیمیایی شود و حتی قادر است برعملکرد سلول های مغزی تاثیر بگذارد.

طراحی داخلی کلاس های درس باید به نحوی باشد که بتواند در دانش آموزان احساس خوبی ایجاد کرده و آن ها را تشویق نماید تا با شور و اشتیاق و انگیزه بیشتری در آن فضا به سر ببرند. اگر دیوار کلاس درس دارای رنگ جذاب مطابق با روحیات کودکان باشد آن ها رغبت و میل بیشتری به حضور در کلاس پیدا می نمایند و علاوه بر آن حتی بازدهی ذهنشان نیز افزایش خواهد یافت.

نکته ی قابل توجه آنکه اهمیت بحث رنگ فقط مختص به کلاس درس نیست و باید در مکان های دیگر حتی نمای خارجی ساختمان یک مدرسه و محیط آموزشی نیز مورد توجه واقع شود. به عنوان مثال در حین طراحی داخلی راهروها و فضاهای عمومی مدارس نیز باید به رنگ مورد استفاده در محیط توجه ویژه ای داشت چرا که در اینگونه فضاها و محیطها کودکان از تحرک و فعالیت بیشتری برخوردار هستند و دانش آموزان بیشتری به تفریح، ورزش و سرگرمی می پردازند.

رنگ در نمای خارجی  مدرسه باید به گونه ای باشد که حس دعوت  را برای  برای کودکان را به وجود بیاورد. رنگ نمای ساختمان باید نشان دهنده هویت فضای داخلی آن باشد و به راحتی بتواند رده سنی دانش آموزان خود را به نمایش بگذارد. کاملا واضح است که فضایی که برای دانش آموزان کم سن و سال رده ابتدایی  طراحی می شود با فضای مورد نیاز دانش آموزان رده دبیرستان کاملا متفاوت است.

بررسی نحوه ی چیدمان میز و صندلی در معماری داخلی


نحوه ی چیدمان میز و صندلی ها مورد دیگریست که باید در حین طراحی به آن توجه نمود. این مدل چیدمان میز و صندلی برای زمانی که قرار است بچه ها کار گروهی انجام دهند بسیار مناسب است چرا که آن ها به راحتی می توانند معماری داخلی هلگر  با هم در ارتباط بوده و کار گروهی انجام دهند و علاوه بر آن با استفاده از چیدمان گرد معلم تسلط بیشتری بر فضا و فعالیت های دانش آموزان خواهد داشت. ارتباط بصری و رو در روی دانش آموزان حس همکار و کار جمعی را در آنها تقویت می نماید.


بررسی نور در معماری داخلی محیط آموزشی


در یک کلاس درس نور و روشنایی از طریق منبع طبیعی و یا مصنوعی تامین می شود اما نور طبیعی به مراتب بهتر است چرا که موجب ارتقاء کیفیت یادگیری دانش آموزان خواهد شد. بنابراین  طراحی فضای کلاس درس باید به نحوی باشد که بتوان حداکثر استفاده از نور خورشید را برد.  شرکت دکوراسیون داخلی نکته ی قابل توجه آنکه در صورت استفاده از نور مصنوعی باید نور ماوراء بنفش به لامپ فلئورسنت اضافه شود تا به طیف خورشید نزدیک تر شود.

Comments

Popular posts from this blog

سقف پاسیو جهان نورگیر

کاور شوفاژ در خراسان رضوی

اسکیس معماری داخلی