لمینت موقت دندان

 

لمینت موقت دندان چیست

لمینت موقت دندان همانگونه که از اسمش مشخص است به صورت موقت بر روی دندان ها گذاشته می شود. لمینت موقت مشابه لمینت دائمی است و تنها تفاوت آن در شکل ظاهری و اندازه است. از آنجایی که این مدل لمینت قرار است به شکل موقت روی دندان گذاشته شود، زیبایی آن مانند زیبایی لمینت دائمی نیست. این لمینت از آکریلیک ساخته می ‌شود و نسبت به لمینت معمولی زبرتر است و سایز بزرگتری دارد. دندان پزشک برای قرار دادن لمینت موقت روی دندان از چسب مخصوصی استفاده می کند. این چسب به پشت دندان ها مالیده می شود و بنابراین بیمار دیگر سطح پشتی دندان را احساس نخواهد کرد. پس از قرار دادن لمینت های سرامیکی ممکن است بیمار حس کند که دندان مصنوعی در دهانش گذاشته شده است. به علت آنکه که فاصله بین دندان‌ها باقی نمی ‌ماند ممکن است موقتا بیمار تلفظ کلماتش تغییر کند.


علت استفاده از لمینت موقت دندان

همانطور که می دانید در پروسه ی فراِند نصب لمینت دائمی پس از آنکه پزشک از دندان ها قالب تهیه نمود آن را به لابراتوار می فرستد تا لمینت ها برساس قالب طراحی شود. این فرآیند دو الی سه هفته به طول می انجامد و در این فاصله که بیمار باید منتظر بماند تا لمینت دائمی ساخته شود، از لمینت سرامیکی استفاده می کنند. استفاده از لمنیت موقت ممکن است موجب احساس درد و ناراحتی در بیمار شود با مصرف مسکن های تجویزی برطرف می شود. علت این درد هم بیشتر به دلیل آن است که مینای دندان ها تراشیده شده است. این امر سبب می شود که میزان حساسیت دندان ها به تغییر دما و گرمی و سردی غذاها و مایعات  بیشتر شود.

مراقبت های لازم از لمینت موقت دندان

به مدت دو الی سه هفته باید لمینت های موقت روی دندان ها باشند تا لمینت های اصلی و دائمی در لابراتور ساخته شوند. در طول این دو سه هفته نیاز است که از لمینت سرامیکی سپیدنت به خوبی مراقبت شود. توجه به موارد و توصیه های مراقبتی باعث می شود که درد و ناراحتی کمتری را تجربه نمایید. از جمله مواردی که باید رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. روزانه دندان هایتان را مسواک بزنید اما به هیچ عنوان از نخ دندان استفاده نکنید چرا که نخ دندان ممکن است موجب جدا کردن روکش از روی دندان هایتان شود.
  2. از سرنگ پراکسید هیدروژن می توانید سه الی چهار مرتبه در طول روز در مرز لثه هایتان استفاده کنید.
  3. برای جلوگیری کردن از بروز عفونت باید از داروهای تجویزی مانند آنتی بیوتیک به طور منظم استفاده کنید. نکته ی قابل توجه آنکه نباید در مصرف این داروها زیاده روی نمایید و باید دقیقا طبق تجویز پزشک استفاده کنید.
  4. از خوراکی ها ومواد غذایی سفت مانند هویج ،  شکلات ،  آجیل ،  تخمه و… به طور کلی مواردی که نیاز به جویدن زیاد دارند استفاده نکنید چرا که هم به لمینت های موقت آسیب می زنند و هم موجب درد و ناراحتی شما می شوند.
  5. باید در زمان خوردن از لقمه های بسیار کوچکی استفاده نمایید.
  6. به هیچ عنوان استفاده ابزاری از دندان های لمینت شده نکنید. به عنوان مثال برای بازکردن در بطری نوشابه به هیچ وجه از دندان ها کمک نگیرید.
  7. نباید کارهایی را انجام دهید که به دندان هایتان فشار وارد کند. کامپوزیت ونیر سپیدنت این فشار ها می توان عوارضی مانند جداشدن لمینت موقت را در پی داشته باشد. چنانچه به مشکلاتی همچون عارضه ی دندان قروچه مبتلا هستید ، قبل از لمینت این موضع را به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است که پزشک برای اصلاح طرح لبخند شما از راهکار دیگری به جای لمینت استفاده نمایید.

Comments

Popular posts from this blog

سقف پاسیو جهان نورگیر

کاور شوفاژ در خراسان رضوی

اسکیس معماری داخلی